Site Üye Giriş

Turgut ÖZAKMAN


Turgut Özakman :


1 Eylül 1930'da Ankara'da doğdu. 1952'de Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi'ni bitirdi. Bir süre avukatlık yaptı. Köln Üniversitesi Tiyatro Bilimi enstitüsü’ ne devam ettikten sonra Devlet Tiyatrosu’ na dramaturg olarak girdi. TRT’ de Merkez Program Daire Başkanlığı, Genel Müdür Yardımcılığı, Devlet Tiyatrolarında Genel Müdür Başyardımcılığı ve 1983-1987 yılları arasında Genel Müdürlük yaptı. 1988-1994 arasında Radyo- Televizyon Yüksek Kurulu’ nda üyelik ve Başkan Yardımcılığı görevlerinde bulundu.

28 Eylül 1998’ de , “ üstün hizmetleri dolayısıyla “ Anadolu Üniversitesi’ nce “ fahri doktor” unvanı verilen Özakman, sayısız esere imza attı.

Oyunları : Masum Katiller, Pembe Evin Kaderi, Güneşte on Kişi, Tufan Duvarların Ötesi, Hastane, Karagöz’ ün Dönüşü, Kanaviçe, Ocak, Paramparça, Bulvar, Ulusal Kolej Disiplin Kurulu, Komşularımız, Babamla Birlikte –1971, Darılmaca Yok, Berberde , Kardeş Payı, Ak Masal Kara Masal, Ben Mimar Sinan, Ah Şu Gençler, Deliler, Sarıpınar-1914, Fehim Paşa Konağı, Resimli Osmanlı Tarihi , Bir Şehnaz Oyunu, Töre, Delioğlan.

Senaryoları : Keloğlan Aramızda,Keloğlan’ la Cankız, Yatık Emine, Tuzsuz Deli Bekir, Kurtuluş ( TRT, dizisi), Cumhuriyet ( TRT, dizi ve film)

Romanları : Korkma İnsancık Korkma, Romantika, 19 Mayıs 1999-Atatürk Yeniden Samsun’ da ( 2 Kitap, şaka-roman), Şu Çılgın Türkler.

Meslek Kitapları : Radyo Notları, Oyun ve Senaryo Yazma Tekniği.

Araştırma- İnceleme Kitapları : Dr. Rıza Nur Dosyası; Vahidettin, M.Kemal ve Milli Mücadele; Atatürk, Kurtuluş Savaşı ve Cumhuriyet Kronolojisi.

Tercüme Dergisi Şiir Özel Sayısı’ ndaki (1946) şiirleri, unutulmaz Şiirler adıyla yeniden düzenleyerek yayıma hazırlandı.

1968’ de, Sarıpınar-1914 ile Sanat Sevenler Derneği’ nce yılın yazarı seçildi. 1979’ da Fehim Paşa Konağı ile T. İş Bankası Büyük Ödülü’ nü, 1981’ de Sanat Kurumu ve Avni Dilligil ödüllerini; 1983 ‘ te Resimli Osmanlı Tarihi ile İsmet Küntay ödülü’ nü; 1984’ te Bir Şehnaz oyun ile Enka ikincilik Ödülü’ nü; 1997’ de Vahidettin, M.Kemal ve Milli Mücadele ile Sedat Simavi sosyal Araştırmalar Ödülü’ nü ve 1998 ‘ de Yunus Nadi Sosyal bilimler Ödülü’ nü aldı. 1999’ da, tiyatro sanatına katkılarından dolayı Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat üyük Ödülü’ ne değer görüldü.

2002 Nisanında Eskişehir Belediye Başkanlığı, açtığı ikinci tiyatroya “ Turgut Özakman Sahnesi” adını verdi.

2003 Ekiminde Edebiyatçılar Derneği, “ Türk tiyatrosuna ve edebiyatına 50 yılı aşkın emeği ve katkıları nedeni ile “ 2003 Onur Ödülü’ nü verdi.

2005’te yayımlanan ve büyük yankı uyandıran Şu Çılgın Türkler adlı romanı dolayısıyla Yeditepe Üniversitesi ve Samsun 19 Mayıs Üniversitesi tarafından “Fahri Doktor” unvanı, Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi tarafından ise “Topluma Katkı Ödülü” ile ödüllendirildi.

Şu Çılgın Türkler” adlı kitabınız çok ilgi gördü.. Bunun sebebi doğru zamanlama mı? Neye bağlıyorsunuz?


Tarihsiz bir gençlik yaratmaya çalışıyorduk. Gençler tarihlerine sahip çıktılar.

Tarihimizi gençlerimize ve çocuklarımıza doğru ve iyi öğrettiğimizi düşünüyor musunuz?

Hayır, iyi öğretmedik, öğretemedik. Yaşadığımız birçok sorunun temelinde bu eksik, yetersiz, hatta yanlış eğitim ve öğretim yatıyor.
Avrupa Birliği uyum süreci ve sonrası hakkında neler düşünüyorsunuz?

Eşit haklara sahip ortak olacaksak evet, yanaşma gibi alınacaksak hayır.

Araştırmacı kimliğinizle ermeni soykırımı ve Ermenilerin bu gün oluşturdukları lobiler hakkında neler düşünüyorsunuz? Türk diplomasisi ve sivil kurumlar gereken atılımları yapıyorlar mı?


Ermeni kıyımı bir büyük ve etkili bir emperyalist yalanıdır. Dürüst araştırmacılar bu iddiayı yalanlıyorlar. Bu yalana tarihi iyi incelememiş olanlar ile yabancıların her söylediğini doğru sanan safdiller inanıyor.

Cumhuriyetin 82 yılında Türkiye’nin geldiği noktayı nasıl buluyorsunuz?

Cumhuriyet bu noktaya gelmedi, getirildi. bunu da aşarız.

İnternet basını çok hızlı ilerleyen bir sektör. Bir çok maillerde Turgut Özakman’ ın kitabından alıntıdır diye hikayeler anlatılıyor , kitabınızda okuduğuz zaman hikayenin olmadığı ortaya çıkıyor. Sizce bunun nedeni nedir?

(Savaşın en kanlı günlerinden biriydi. Asker en iyi arkadaşının az ileride, kanlar içinde yere düştüğünü gördü. İnsanın başını bir saniye siperden çıkaramayacağı gibi bir ateş altındaydılar.
Asker teğmenine koştu hemen: “Komutanım, bir koşu arkadaşımı alıp geleyim mi?”
“Delirdin mi?” der gibi baktı teğmen: “Gitmeye değmez oğlum, arkadaşın delik deşik olmuş. Büyük olasılıkla ölmüştür bile. Kendi hayatını da tehlikeye atma sakın!”
Ama asker o kadar ısrar etti ki, teğmen izin vermek zorunda kaldı. “Peki, dene bakalım!”
Asker yoğun ateş altında fırladı siperden ve mucize eseri, arkadaşının yanına kadar gitti, yaralı arkadaşını sırtladığı gibi taşıdı. Birlikte siperin içine yuvarlandılar. Teğmen koşup yaralıya bir göz attı ve nefes nefese bir kenara yığılmış askere döndü: “Sana hayatını tehlikeye atmaya değmez, dememiş miydim! Bu zaten ölmüş...”
- Değdi komutanım, değdi! dedi asker.
- Nasıl değdi, arkadaşın zaten ölmüş, görmüyor musun?
- Gene de değdi komutanım, çünkü yanına vardığımda henüz yaşıyordu... Ve onun son sözlerini duymak, dünyalara bedeldi benim için...
Ve hıçkırarak, arkadaşının son sözlerini tekrarladı:
“Geleceğini biliyordum!”
GELECEĞİNİ BİLİYORDUM!) hatırlatmak amaçlı hikaye..


Milli duruşu, milli ruhu, milli bilinçi pekiştirmeye çalışan iyi niyetlilerin girişmleri.

Kitabınızı yazarken kaynaklara nasıl ulaştınız?

Uzun zaman alan araştırması yaparak.

Bir söyleşinizde TRT ‘ nin çektiği “Kurtuluş” isimli sinema filminin “ Şu Çılgın Türkler” in sadece bir bölümü olduğunu söylemiştiniz. Bunu biraz açar mısınız?

Bu konuda birçok malzeme toplamıştım. Roman olarak yazıyordum.Senaryoyu yazarken bu ön hazırlığın bir bölümünü kullandım.

Tiyatro oyunlarınızla devam etmek istiyorum. Bize biraz tiyatrocu kimliğinizi anlatır mısınız?

Ne diyeyim? 1947 yılından beri yazıyorum. Tiyatronun içindeyim.
Tiyatro… Sizce Türk insanı tiyatro ile barışık mı?

Bu soruyu duraksamadan evet diye yanıtlıyorum. Seyirci sorunu yaşayan tiyatrolar kusuru seyircide aramasinlar!
Bu günlerde “ Kasdav Gençlik Tiyatrosu” nun oynadığı “ Töre” isimli oyununuzu bize biraz anlatır mısınız?

Bir Anadolu töresinden yararlandım. İki töreyi iç içe geliştirdim. Özel bir dil kullandım. Görselliğe önem verdim. ( Sayın yönetmen bu yanını vurgulamak istemiiş midir bilemem. Çünkü görmedim.)

Yine bir dönem romanı olan “ Korkma İnsancık Korkma” yaşanan bir öykü müdür? Kitabınızı bize biraz anlatır mısınız?

Yaşanan değil, kurmaca bir öyküdür. Ama çoook uzun bir sürede içimde gelip oluştu. Bu yüzden gerçek gibi oldu. İlk romanım. Sizi bilmem ama ben o aşka vurgunum!

“Korkma İnsancık Korkma” kitabınızı film yapmak isteyen oldu mu?
Evet ama kurgusu film yapmaya, aşama aşama gelişimi göstermeye elverişli olmadığı için yapılan naz ik önerileri benimseyemedim.

Son olarak gençlere tavsiyeleriniz nelerdir?
Okumak, hayatı incelemek, usta işi eserleri incelemek, tarihi bilmek, çalışmak, çalışmak, çalışmak…

Turgut Özakman’ a bize zaman ayırdığı için teşekkür ediyorum.




Mahperi UÇAR - 28.11.2005 - 23:47



Yorumlar   




Mahperi UÇAR - Diğer Röportajları   





 
    Röportaj

    Anasayfa
    Haberler
    Kültür Sanat
    Sinema - Tv
    Kitap - Dergi
    Müzik - Konser
    Tiyatro
    Tiyatro Tarihi
    Tiyatro Oyunları
    Çocuk Oyunları
    Lirik Tiyatro
    Köşe Yazıları
    Röportajlar
    Tiyatro Toplulukları
    Sahneler - Salonlar
    Ajanslar - Firmalar
    Linkler
    Site Haritası
    İletişim
    Forum
    Üye Ol

   TV İzlenme Oranları
TV İzlenme İstatistikleri 06.10.2010

1 YAPRAK DOKUMU
1 YAPRAK DOKUMU
2 YAPRAK DOKUMU
2 YAPRAK DOKUMU
3 COCUKLAR DUYMASIN
3 COCUKLAR DUYMASIN
4 M ALI BIRAND''LA
4 SPOR GUNDEMI
5 UGUR DUNDAR''LA S
5 KOMEDI DUKKANI

   Kitap - Sahne Bilgisi
 Özdemir NUTKU - Sahne Bilgisi İçin

   Anket
En Beğendiğiniz Sinema Türü ?

  Korku
  Komedi
  Aksiyon
  Politik
  Dram
  Fantastik
  Bilim Kurgu
  Romantik



Anasayfa
| Bize Katılın | Şifremi Unuttum | Linkler | Site Haritası | İletişim
kısa film | Bursa Kamera Sistemleri | İstanbul Asansör Arıza | Domates Fidesi